I 2021 blir det off-road Formel E-mesterskap med elektriske biler, her illustrert med et norsk elbilmesterskap arrangert av Eidsiva. (Foto: Eidsiva)

Elektrisk off-road racing

Continental er med som partner i det nye Extreme E-mesterskapet som lanseres i 2021. I dette mesterskapet skal man kjøre off-road racing med elektriske biler.
Tirsdag, 5 februar, 2019 - 10:15

Kilde: Continental

Elektrisk motorsport er i vinden, og Formel E med elektriske formelbiler har blitt en stor suksess. Det er også ventet at elektriske biler vil bli innført i VM i rallycross, og flere andre mesterskap med elektriske biler er på vei. Torsdag ble enda et mesterskap lansert, nemlig Extreme E, hvor man skal kjøre med elektriske SUV’er i ekstreme forhold verden over. Dekk- og teknologiprodusenten Continental er med som partner.

- Dette blir et helt nytt format hvor vi får demonstrert våre ultra-high performance (UHP) dekk under ekstreme forhold. En viktig faktor her vil bli å skape oppmerksomhet rundt fremtidige utfordringer som klimaendringer, ny teknologi og hvordan vi skal forurense mindre. Bærekraft er svært viktig for oss i Continental, og derfor passer dette konseptet perfekt for oss, sier Nikolai Setzer fra Continental.

Det er Alejandro Agag, som er sjef for FIA Formula E, som også står bak Extreme E. Med elektriske terrengbiler skal 12 team kjøre på ekstreme steder som i Himalaya, i jungelen, over ørken og i det arktiske isødet. Den første sesongen starter i 2021. Testingen av de første prototypene starter allerede i april i år. 

- Jeg har alltid vært interessert i elbiler og den positive effekten utslippsfrie mobilitetsløsninger kan ha for å minske forurensning. Extreme E vil være med på å gjøre verden mer bærekraftig raskere, sier Agag.

Continental har de siste årene vært en stor aktør i amerikansk racing, mens de var en av verdens største fotballsponsorer tidligere. Nå satser imidlertid Continental mest på sin Vision Zero, med et mål om null skadde, null drepte og null ulykker i fremtiden. I tillegg er bærekraft et svært viktig satsingsområde for Continental.

På forsiden nå

Eierne av gassanlegget på Nyhamna har fått godkjennelse til å kjøpe kraft fra havvindparken Havsul og trekke fra mesteparten av kostnanden på skatten.
Statnett ber OED gjenoppta behandlingen av konsesjon på 420 kV-linjen fra Skaidi til Hammerfest. Planer om elektrifisering av gassprosesseringsanlegget på Melkøya utløser behovet.
Distriktsenergi mener man kan spare like mye penger ved innkjøpssamarbeid som ved fusjon.
Det er signert intensjonsavtale om å gå videre med ny kraftlnije til Haugalandet, som kan stå klar allerede i 2025.
Agder Energi hadde et underliggende resultat etter skatt på 144 millioner kroner i andre kvartal 2019. Dette er ned fra 469 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.
Hittil i år har Norges nettoimport vært ca. 1 TWh, mens Norden totalt har hatt en nettoeksport på 1 TWh.
NorthConnect ønsker ikke at havvind fra Utsira Nord skal kobles direkte på kabelen til Skottland.
OED tror ikke varmedumping i Akerselva fra fjernkjøling skader ørretbestanden, og endrer NVEs vedtak.
Statkraft har kjøpt den britiske vindkraftutvikleren Airvolution Clean Energy Ltd.
Statnett søker NVE om konsesjon for å erstatte dagens luftledning mellom Hamang i Bærum og Smestad transformatorstasjon i Oslo med en ny forbindelse.
Uten nasjonal overordnet styring får vi et lappeteppe av beslutninger, advarer Cicero-forsker Kristin Linnerud.
Tussa skal bygge nytt kraftverk i Osdalen i Volda kommune. Normal årsproduksjon er beregnet til om lag 16 GWh.
Med signerte leveringsavtaler på 300 GWh fjernvarme har Fortum Oslo Varme nådd sitt ambisiøse 2020-mål for nye fjernvarmeavtaler – åtte måneder før planlagt.
Etter fusjonen med BKK får kundene i Sunnfjord Energi årlig 70 millioner kroner lavere i nettleie.
Lovverket må endres slik at kommuner og fylkeskommuner får en sentral rolle i saksbehandlingen i vindkraftsaker.
Statlig eiermakt må brukes for å få Equinor til å satse mer på havvind, mener Senterpartiet og SV.
Nåværende administrerende direktør i Hammerfest Energi, Jon Eirik Holst, er ansatt som ny sjef for elsikkerhetsseksjonen i DSB, etter det Energiteknikk erfarer.
I 2018 var antall elbiler er i landet på rask vei mot 200 000. Hver sjette av de rikeste husstandene eier en elbil.
I første halvår oppnådde Helgeland Kraft et foreløpig resultat etter skatt på 135 millioner kroner. Dette er betydelig bedre enn tilsvarende periode i fjor.
Den må bare brukes effektivt, sier Tore Morten Wetterhus i Glitre Energi, som vil endre nettleie-kommunikasjonen.
OED har gitt Equinor konsesjon på strøm fra land til byggetrinn to i Johan Sverdrup-utbyggingen. Konsesjonen omfatter et maksimum kraftuttak på 335 MW.
Effektetariffer stopper utbygging av hurtigladere i grisgrendte strøk. Nå kan regelverket bli endret.
Ikke bare vil overgangen fra fossil energi til elektrisitet bidra til utslippskutt og nye arbeidsplasser. Det vil også gi betydelige besparelser for landets husholdninger, ifølge beregninger fra Energi Norge.
Eneste realistiske mulighet for havvind-utbygging på Utsira Nord, hevder eieren av Kvitebjørn Energi.