En analyse viser at flytende havvind kan bli norsk milliardindustri og ha en sysselsettingseffekt på nærmere 130 000 årsverk. Illustrasjonsfoto: Equinor

Flytende havvind kan bli norsk milliard­industri

Flytende havvind kan skape verdier på opptil 117 milliarder kroner og gi 128.400 årsverk i Norge over en 30-års periode, ifølge ny analyse.
Mandag, 16 september, 2019 - 09:33

Det fordrer at Norge får på plass et hjemmemarked for flytende havvindteknologi, fremgår det av analysen som Menon Economics har gjennomført på oppdrag fra Norwegian Offshore Wind klyngen, i samarbeid med Eksportkreditt Norge, Norsk Industri, Norges rederiforbund, GCE Node, Hasualand Vekst og Greater Stavanger.

Det er første gang en kartlegging av verdiskapingspotensialet knyttet til utviklingen av en norskbasert industri innen flytende havvind er gjennomført her til lands.

Analysen viser at norskbasert industri for flytende havvind har et verdiskapingspotensial på mellom 69 og 117 milliarder kroner, med en mulig sysselsettingseffekt på mellom 74.300 og 128.400 årsverk. Da har Menon tatt utgangspunkt i en subsidiert utbygging av to flytende havvindparker på 500 MW hver på 2020-tallet, og en norsk markedsandel innen flytende havvind på 80 prosent nasjonalt og 20 prosent globalt.

For mens markedet for bunnfast havvind domineres av internasjonale aktører, er flytende havvind et relativt umodent, men raskt voksende marked. Det byr på muligheter for Norge å ta en ledende rolle og kapre betydelige markedsandeler.

– Norske olje- og gassaktører har jobbet med teknologi knyttet til flytende installasjoner i en årrekke, og den norske offshore leverandørindustrien er verdensledende på sitt felt. Å kapitalisere på denne kompetansen vil være et viktig premiss for fremveksten av en norskbasert industri knyttet til flytende havvind, sier Gunnar Birkeland, leder for UNITECH Offshore og styreleder i Norwegian Offshore Wind-klyngen.

Ifølge Menon-analysen vil den samlede omsetningen for flytende havvind ligge mellom 1 900 og 3 400 milliarder kroner globalt i perioden mellom 2020 og 2050.

Hjemmemarked betingelse for suksess

Analysen har videre identifisert fire faktorer som anses som essensielle for å kunne realisere verdiskapings- og sysselsettingspotensialet for norsk næringsliv: et aktivt hjemmemarked, være tidlig ute med utvikling av flytende havvind, en tydelig visjon fra myndighetens side, og tilpassede virkemidler for å realisere flytende havvindutbygginger.

I 2009 bygget norske aktører verdens første flytende pilotprosjekt innen flytende havvind, Hywind Demo. I dag planlegger Equinor å bygge ut en flytende havvindpark på Tampen-feltet. Dette prosjektet vil kunne bidra til å legge grunnlaget for å utvikle en norskbasert industri på veien mot en kommersialisering av flytende havvindteknologi, men Hywind Tampen alene vil ikke være tilstrekkelig til at norsk leverandørindustri får den nødvendige erfaringen til å kunne ta steget ut i verden. 

Etterlyser tydelige signaler fra myndighetene

En sentral forutsetning for å realisere verdiskapingspotensialet i et hjemmemarked for flytende havvind er at norske aktører tør å investere betydelige midler i prosjekter som gir en læringseffekt ved å videreutvikle og/eller modifisere sine tjenester og produkter.

Tilbakemeldinger fra industrielle aktører er at de ønsker tydelige signaler fra myndighetene om at de ønsker å etablere en industri for flytende havvind i Norge. Videre etterlyser industriaktørene en helhetlig og eksplisitt strategi fra norske myndigheter..

De samme aktørene etterspør også en vurdering av og klargjøring av støtteordninger og rammebetingelser for å gjøre en storskala utbygging bedriftsøkonomisk lønnsomt.

– Flytende havvind har et enormt eksportpotensial, og eksportrettede arbeidsplasser gir generelt høy verdiskapning. Effektiv bruk av virkemidler vil sannsynligvis spille en viktig rolle for at den norske verdikjeden kan ta del i kommersialiseringen av flytende havvind og derigjennom bygge internasjonal konkurransekraft i et voksende marked, administrerende direktør i Eksportkreditt Norge.

 

På forsiden nå

Husholdningenes strømpris ned 51 prosent i 1. kvartal.
NVE har avslått søknaden om utsatt frist for idriftsettelse på Dalbygda vindkraftverk i Tysvær kommune i Rogaland fordi de ikke trodde vindparken ville stå ferdig i tide.
Ikke rammet av krona-pandemien.
Mens Statnett vil halvere investeringene, dobler Energinet og Svenska kraftnät sine.
Men mer vindkraft kan sikre at regionen fortsatt blir attraktiv for den kraftkrevende industrien.
Men mindre fjernvarme kom fra elektrokjeler.
KLP går inn med 49 prosent i Songkjølen og Engerfjellet i Nord-Odal.
Ren Røros, TrønderEnergi, Equinor og Powel går sammen og lager en storskala testarena for ny energi- og klimateknologi og innovative energisystemer på Røros.
Regjeringen vil oppheve Stortingets vedtak.
Det er fullt mulig å drive et større nettselskap fra de ansattes hjemmekontorer. I Glitre Energi Nett er det bare driftssentralen der folk har møtt på jobben.
Til saksbehandling og tilsyn.
IFE har meldt saken til Økokrim.
Resultater fra et pågående forskningsprosjekt indikerer at Statnetts fugleavvisere kan fungere etter hensikten og bidra til færre konflikter med fugl for nettutbyggere.
Får ytterligere 300 millioner kroner.
Regjeringen foreslår å bevilge 23,8 millioner kroner til nytt nødaggregat til Trollstasjonen i Antarktis i revidert nasjonalbudsjett.
Regjeringen foreslår 150 millioner kroner til innfasing av lav- og nullutslippsløsninger for ferjer til fylkeskommunene.
Regjeringen foreslår i Revidert nasjonalbudsjett å videreføre støtten til Teknologisenteret for CO2-fangst på Mongstad (TCM). Bevilgningen foreslås økt med 50 millioner kroner.
– Korona-krisen har ikke ført til vesentlige enderinger i arbeidsdagen. Vi prøver å holde oss mest mulig for oss selv og følge smittevernrådene. Det har gått veldig greit så langt.
I regionale distribusjonsnett må DSO få driftsmessig og økonomisk ansvar for flaskehalshåndtering, ifølge ekspertgruppe.
Har ambisjon om å starte minst 20 prosjekter.
Mongstad Industripark er valgt som lokasjon for det som kan bli Norges første produksjonsanlegg for flytende hydrogen til det maritime markedet.